Coronakrisen har styrket nethandlen – Og derfor er det godt for dig der laver dropshipping!

Som alle nok ved efterhånden, har coronavirus (Covid-19) vendt op på nat og dag. Skabt en krise og påvirket markederne med meget stærke kræfter på særdeles kort tid. Men tag de positive briller på, op med humøret og se muligheder. Nethandlen boomer. Der bliver tjent store pengesummer i disse dage, til gengæld er fysiske butikker hårdt ramt. Selv det ældre segment er begyndt at foretage flere ordre online i gennemsnit sammenlignet med forrige år.

Kristian Kalajdzic

Udgivet den 20. september 2020

Del:

Og hvad betyder det så for dig som driver eller overvejer at drive en dropshipping webshop? Ja det betyder naturligvis, at hvis du har den rette eksekveringskraft og flair for e-handel, så kan du også få en bid af kagen. Ud fra mine egne erfaringer med drift af webshop, har jeg lært, at det hele handler om tålmodighed. Man må ikke miste troen på noget, men huske hvorfor man gik i gang med det. Og vigtigst af alt… Giv den nu gas! Det værste der kan ske, er at du lærer en masse.

 

Ordrer i netbutik omsætning over 35000 kr

Ovenfor ser du udviklingen i omsætning over ca. 1,5 år på en webshop jeg driver passivt. Der er tale om sæsonbetonede, men niche varer. Derfor ses der størst omsætning i sommermånederne. Produktet jeg solgte var brugte golfbolde. Det er tydeligt at se, at der er kommet en ny top sammenlignet med den tidligere periode. Samtidig er der skåret ned i markedsføringsomkostninger, og lagt fokus på en organisk strategi. Og så var jeg nok også heldig, at danskerne under lockdown valfartede til golfbanerne, hvilket øgede min omsætning markant.

Omsætning tal dropshipping webshop

Hvorfor viser du alt det her, tænker du nok. Jo sagen er den, at jeg med en opstartsindsats og løbende optimeringer ville kunne drive måske 2-3 dropshipping webshops og have en fornuftig sideindtægt på den måde. Hvem ved, måske man kommer til at leve af dropshipping? 😉

Under alle omstændigheder er det i hvert fald værd at overveje at tappe ind på et marked der lige er blevet endnu større. Her er i hvert fald mine bud på hvordan du bedst starter med dropshipping under Covid-19.

1. Undgå leverandører, som er langt fra dig

Vi så hvad der skete, da forsyningskæderne blev påvirket hårdt af corona-nedlukningen. Det er derfor relevant at vurdere sin leveringsrisiko, eller rettere risiko for ingen levering. Ved at sørge for at dine leverandører er i dit nærmarked (f.eks. enten Danmark, Sverige eller Tyskland), er du med til at sikre hurtig leveringstid, men faktisk også en stor sandsynlighed for, at der ikke vil være leveringssvigt.

2. Tag de langsigtede briller på

Hvis du ved lidt om aktier, ved du også at jo længere tid du holder dine investeringer, desto større er sandsynligheden for at du vil have fået et øget afkast på din investering. Det samme kan man også sige gælder for en netbutik eller en anden vilkårlig virksomhed. I mit eksempel er der kun gået 1,5 år og man kan allerede se en tydelig fremgang. Hvem ved hvordan det ser ud om f.eks. 4-5 år, da SEO naturligvis forbedres år efter år i takt med at man opbygger Domain Authority. Derfor dur det heller ikke at du mister interessen hen af vejen, du skal lægge en plan inden du overhovedet går i gang. Så er du nemlig sikker på, at du kommer til at skabe en netbutik der genererer omsætning måned efter måned.

3. Læg det rette fokus

I stedet for hele tiden at spekulere i hvor mange penge du kommer til at tjene, bør du spekulere i hvor meget du kan lære på så kort tid, som overhovedet muligt (især hvis det er første gang du skal lave en netbutik). Man lærer nemlig enormt meget, men for mange kan det være demotiverende, at man ikke lige tjener så meget, som man måske havde fantaseret om at man ville. Derfor bør du lægge det rette fokus og se det at starte en dropshipping webshop som en udfordring og noget du gør på linje med at træne i et træningscenter og opbygge en god muskulatur.

4. Kom i gang

Start med at lære hvordan man bygger en netbutik. Personligt ville jeg nok anbefale Shopify, til en der er helt grøn. Herefter ville jeg suge til mig af informationer vdr. markedsføring online. Altså hvordan får du øget din trafik på din hjemmeside. Og husk nu at opsætte Google Analytics fra starten af, så du har så meget data som muligt. Data is king. Så kan du også se tilbage på trafikken og se hvilke tiltag der virkede godt og som man måske skulle gøre mere af.

Kristian Kalajdzic

Udgivet den 20. september 2020

Del:

Seneste nyt

Her er hvad vi har udgivet af artikler på det seneste.

Få nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær den første til at vide besked, når der kommer nyt spændende indhold.