SKAT, told og moms når du dropshipper

Når regnskabet skal gøres op og bilagene skal bogføres, er det vigtigt at få indberettet alle skatter og afgifter korrekt. Dog kan det godt være svært at forholde sig til SKAT, told og moms, når man driver en dropshipping virksomhed. I dette indlæg har vi derfor forsøgt at besvare alle de gængse spørgsmål i forbindelse med økonomien i dropshipping.

Kristian Kalajdzic

Udgivet den 13. april 2021

Del:

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Hvor bliver varen sendt fra?
    1. Varen bliver sendt fra leverandør i Danmark
    2. Varen bliver sendt fra leverandør i EU
    3. Varen bliver sendt fra leverandør uden for EU
  3. Hvilket land befinder din kunde sig i?
    1. Kunden befinder sig i Danmark
    2. Kunden befinder sig i EU
    3. Kunden befinder sig uden for EU
  4. Hvornår skal man momsregistreres?

Introduktion

Du har fundet en dropshipping leverandør, produktet er lige i skabet, du har allerede visualiseret markedsføringsplanen og forestiller dig de mange ordrer der snart triller ind. Men pludselig slår det dig, “hvad med sådan noget som told, SKAT og moms?” Frygt ej, vi afdækker de mest sete scenarier i denne artikel, så du kan komme i gang med at dropshippe dine produkter og få succes med dit online-salg!

Denne artikel tager udgangspunkt i forskellige scenarier og situationer, og det vil derfor være individuelt, hvordan du skal forholde dig til SKAT, told og moms ud fra det der står i denne artikel.

Vi fraskriver os ansvaret for, hvordan du måtte benytte indholdet i denne artikel og opfordrer altid til, at man opsøger professionel konsultation hos en kyndig revisor eller bogholder, som også vil kunne give et konkret svar ud fra din nuværende situation. Ofte er en indledende dialog med en revisor gratis, da disse er interesserede i et længerevarende kundeforhold med dig, hvor du f.eks. får oprettet selskab, årligt regnskab mv. hos dem.

Få adgang til tusindvis af dropshipping produkter med Vendino

Hvor bliver varen sendt fra?

Først og fremmest skal du tage stilling til, hvor varen bliver sendt fra. Dette er relevant, da det afgør om din virksomhed skal importregistreres, om der vil blive opkrævet told ved import, hvordan du skal forholde dig til f.eks. købsmoms osv.

I denne artikel tager vi udgangspunkt i 3 zoner. Den ene zone er Danmark, den anden zone er EU (udelukkende medlemslande, dvs. Norge, Storbrittanien mv. tæller ikke med i denne zone), den tredje zone er resten af verden.

Varen bliver sendt fra leverandør i Danmark

Hvis din leverandør befinder sig i Danmark, og sender varen til en dansk køber, er det helt klart lettest at have med at gøre. Det skyldes, at du udelukkende skal forholde dig til at administrere danske fakturaer og ikke behøver at importregistrere din virksomhed.

Faktisk fungerer bogføringen på samme måde, som hvis du havde haft varerne på eget lager. Det vil sige at du blot får en faktura fra din danske leverandør med 25% moms pålagt, som du så naturligvis sørger for at indberette, når du skal angive moms. Din danske kunde betaler på lige vilkår med dig 25% moms til dig, som du skal betale til SKAT som en afgift.

Varen bliver sendt fra leverandør i EU

Såfremt dit produkt bliver sendt fra en leverandør, som befinder sig i et EU medlemsland og du er momsregistreret, skal du beregne dansk købsmoms på 25%. Husk at oplyse dit CVR nummer til leverandøren, så vedkommende ikke opkræver moms fra dig.

Værdien af dit varekøb skal angives i rubrik A (varer) på momsangivelsen. I tilfælde af at du ikke er momsregistreret, skal du ikke betale købsmoms, derimod skal sælgeren afkræve moms af dig. Et andet kæmpe plus ved at handle inden for EU, er at du slipper for at skulle importregistrere din virksomhed, hvilket sparer dig for en del administration og dermed tid.

Varen bliver sendt fra leverandør uden for EU

I tilfælde af at din leverandør befinder sig i f.eks. Kina, USA eller et land i EU, som ikke er et EU medlemsland. Så vil du skulle importregistrere din virksomhed. Her må vi desværre skuffe dig som troede, at du kunne nøjes med et PMV. Dette skyldes, at PMV ikke kan importregistreres, og du skal derfor se imod at oprette enkeltmandsvirksomhed eller selskab (ApS eller A/S).

Samtidig skal du sørge for at betale importmoms på 25%, når du handler uden for EU. Herudover skal du være opmærksom på, at der kan komme told og gebyrer som også skal betales. F.eks. tager PostNord et importgebyr på 160 kr. for at håndtere en forsendelse i forbindelse med indberetning til Toldstyrelsen. Du kan læse mere om toldregler, herunder hvilke produkter du må importere, hvilke toldsatser der gælder mv. ved at klikke her.

Generelt gælder følgende satser og regler i forbindelse med import til private:

  • Varens værdi under 80 kr. – Du skal hverken betale moms, told eller importgebyr.
  • Varens værdi er 80-1.150 kr. – Du skal betale moms og importgebyr.
  • Varens værdi er over 1.150 kr. – Du skal betale moms, told og importgebyr.

Hvilket land befinder din kunde sig i?

Alt efter hvor din kunde befinder sig, vil det være relevant at skulle sætte sig ind i gældende regler for import og eksport, både i det pågældende land, men også herhjemme. I nogle tilfælde vil du nemlig skulle eksportregistreres, samtidig kan det være at det enkelte land din kunde befinder sig i, har en anden lovgivning. Dog er det generelt nemmest at forhold sig til at sælge til kunder, der befinder sig i Danmark og andre EU medlemslande.

Kunden befinder sig i Danmark

Såfremt din kunde befinder sig i Danmark, skal du opkræve 25% moms ligemeget om det er en virksomhed eller privatperson, som køber af dig. Dette gælder naturligvis udelukkende, hvis du er momsregistreret.

Kunden befinder sig i EU

Hvis din kunde befinder sig i et EU medlemsland, skal du tage stilling til, om det er en virksomhed eller privatperson som køber af dig. I tilfælde af, at det er en virksomhed skal du ikke opkræve dansk moms, hvorimod vedkommende selv skal sørge for at beregne købsmomsen i sit hjemland, på samme måde som du ville gøre det, hvis du købte af en virksomhed i f.eks. Tyskland.

I tilfælde af at din køber er en privatperson, skal du opkræve dansk moms på 25%. Det vil ikke være nødvendigt at eksportregistrere din virksomhed

Kunden befinder sig uden for EU

Hvis din kunde befinder sig uden for EU i et land som f.eks. USA, vil du skulle have en eksporttilladelse. Herudover skal du ikke opkræve moms og skal i øvrigt forholde dig til følgende:

  • Du skal have en skriftlig ordre
  • Du skal kunne dokumentere korrespondance med kunden
  • Der skal være en udførselsangivelse med udpassageattest i e-Export (hvilket er SKATs digitale eksportsystem)

Dermed er dette nok et af de mest komplekse scenarier at skulle forholde sig til.

Hvornår skal man momsregistreres?

Det er tilladt at drive en hobby virksomhed og omsætte for op til 50.000 kr. om året, uden at skulle momsregistrere din virksomhed. Herefter vil det dog være et krav, at du lader din virksomhed momsregistrere. Undlader du at momsregistrere din virksomhed efter at have omsat for over 50.000 kr. på 12 mdr., vil du risikere at skulle betale en bøde samt at betale bagudrettet moms.

Kristian Kalajdzic

Udgivet den 13. april 2021

Del:

Seneste nyt

Her er hvad vi har udgivet af artikler på det seneste.

Få nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær den første til at vide besked, når der kommer nyt spændende indhold.